تبلیغات
پارکور شیروان - نقش موسیقی در ورزش

بین مطالب وب سایت جستجو کنید

کسی که به تمرینهای بدنی می پردازد به هیچ دارویی نیاز ندارد، درمان او در جنبش و حرکت است. :ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا

     
air
03:35 ب.ظ
پنجشنبه 28 آذر 1392
نقش موسیقی در رها کردن انرژی در ورزشکاران 
مدت ها پیش در تحقیقات به عمل آمده توسط هیأت هایی متشکل از ورزشکاران و موسیقی دانان، نسبت بین ورزش و موسیقی مورد توجه خاص قرار گرفت و ارتباط عمیق بین این دو پدیده انسانی محرز شد. 
برای تحقق این امر به نظر می رسد ابتدا با موسیقی و برخی اصلاحات اساسی آن با ورزش آشنا شویم تا نقش موسیقی را در تحرکات جسمی بیشتر درک کنیم . در این راستا در بخش اول این سلسله مقالات با ریتم آشنا می شویم. 

به ادامه مطلب مراجمعه کنید

نقش موسیقی در رها کردن انرژی در ورزشکاران 
مدت ها پیش در تحقیقات به عمل آمده توسط هیأت هایی متشکل از ورزشکاران و موسیقی دانان، نسبت بین ورزش و موسیقی مورد توجه خاص قرار گرفت و ارتباط عمیق بین این دو پدیده انسانی محرز شد. 
برای تحقق این امر به نظر می رسد ابتدا با موسیقی و برخی اصلاحات اساسی آن با ورزش آشنا شویم تا نقش موسیقی را در تحرکات جسمی بیشتر درک کنیم . در این راستا در بخش اول این سلسله مقالات با ریتم آشنا می شویم. 
بخش اول
ریتم

ریتم یکی از ارکان اساسی موسیقی است. ریتم یا وزن در موسیقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است البته ریتم در تمام هنرها و پدیده ها حضور دارد. همانگونه که موسیقی در وهله نخست از اصلی ترین عنصر یعنی ریتم تشکیل شده در ورزش نیز کندی ، تندی و تعادل در حرکات ورزش حاکی از اهمیت و جایگاه ریتم دراین پدیده است . پس وجه مشترک ورزش و موسیقی ریتم است. در واقع هم موسیقی و هم ورزش با ریتم ارتباط تنگاتنگ دارند. تکرار یک الگوی مشخص ریتمیک به طور کلی حتی اگر توسط سازهای کوبه ای انجام شود باعث جنبش و تأثیری قوی خواهد شد.
با الهام گرفتن از حرکات بدن و الهام بخشیدن به حرکات آن ، حرکاتی نظیر راه رفتن و حرکات موزون که ممکن است به طور تصادفی باشد شکل می گیرد. ریتم می تواند در جهت دادن به حرکات بدن نقش مؤثری داشته باشد که ورزشکاران در محوریت آشنا بودن با ریتمهای گوناگون 
می توانند از این بخش موسیقی بهره های فراوانی کسب کنند. 
پژوهشهای صورت گرفته نشان می دهد که غده تالاموس به عنوان مهمترین غده در مغز انسان محرکهای صوتی را به وسیله سیستم های عصبی دریافت و در کنار حافظه و تخیل به آنها پاسخ می دهد . غده هیپوفیز، نیز که از غده تالاموس فرمان دریافت می کند به محرکهای صوتی موزون پاسخ می دهد و موجب بروز ترشحاتی می شود که نتیجه آن آزاد سازی ماده آرام بخش به نام آندروفین خواهد بود. 
نکته جالب تر اینکه به هنگام احساس ترس و اضطراب که غدد فوق کلیوی اقدام به ترشح ماده ای به نام کاتولومین می کند که یعنی به عبارتی ترشح مواد مزبور موجب ایجاد ترس می شود، موسیقی باعث میشود که ترشح و آزاد سازی این ماده اضطراب زا کاهش یافته، درنتیجه میزان ضربان قلب و فشار خون پایین آمده به حالت عادی برگردد. هر چند ورزش خود به خود موجب جذب انرژی و ذخیره آن می شود ، اما موسیقی در جذب ، ذخیره انرژی و رها کردن انرژی در ورزشکار نیز کمک فراوان می کند.
تاثیر سازه های ضربه ای در ابتدای مسابقه ها
حالت های روحی - روانی ورزشکار قبل از بازی و مسابقات حساس قابل بررسی است . بنابراین برای ایجاد یک روحیه شاد و آماده برای رها شدن انرژی در زمان لازم، می باید ورزشکار به آهنگ های شاد اما ملایم گوش کند تا به مقداری که لازم است انرژی خود را نگه داشته و ذخیره نماید . موسیقی ملایم و آرام در گامهای متوسط همراه با یک ارکستراسیون و سازبندی کلاسیک دقیق و منسجم برای ورزشکار جهت آماده شدن برای یک دوره مسابقه سنگین مانند مشت زنی یا دوومیدانی بسیارموثر و کارآمد است . استفاده از سازهای کوبه ای و مضرابی سنگین در ابتدای هر بازی ممکن است انرژی زیادی را به صورت غیرهدفمند از ورزشکارخارج کند و برعکس پخش و شنود این سازها با دسی بل های متوسط ، دقیقاً هنگام تمرین در سالن های مختلف برای ایجاد هیجان جهت خروج انرژی و تغذیه مناسب برای دریافت انرژی افزون تر بسیار موثر و عقلانی است. 
بخش دوم
تلفیق موزیک به حرکات هوازی

موسیقی یکی از راههای اعجاب انگیزی است که به واسطه ی آن می توانید در حین انجام حرکات ایروبیک قدرت و نیروی خود را چند برابر نمایید. اگر به موسیقی علاقه داشته باشید، با تلفیق موزیک به حرکات هوازی می توانید تمرینات مفید و ثمربخشی را داشته باشید.
البته کارشناسان امور ورزشی معتقدند که به هر حرکت فیزیکی که پیوسته و متوالی انجام پذیرد، می توان نام تمرین ایروبیک را نسبت داد. افزودن موسیقی به حرکات روتین ورزشی می تواند شما را تشویق کرده و بر شدت حرکات شما بیفزاید؛ اما این تمام ماجرا نیست. افزودن موسیقی چه بسا مزایای بیشتری را نیز در بر دارد. نرمش های روتین ایروبیک به همراه موسیقی می توانند شامل حرکات سریع، پرش و جهش برای مدت زمان مبسوطی باشد.
موسیقی چگونه به فعالیتهای ورزشی كمك می كند؟
فهم مكانیسم هایی كه به واسطه آنها بدن به موسیقی واكنش نشان می دهد، می تواند كاربرد مؤثر موسیقی در ورزش را نشان دهد. مطالعه جامع مقالاتی كه در این زمینه نگاشته شده اند، نشان می دهد كه موسیقی به چهار طریق بر ورزش و فعالیتهای بدنی اثر می گذارد.
1- در ورزشهایی مثل دو و دوچرخه سواری كه به صورت تكرار شونده(Repetitive) هستند و با شدت انجام می شوند، موسیقی می تواند توجه ورزشكار را افزایش دهد و توجه وی را تا حدی از خستگی منحرف نماید. این وضعیت باعث كاهش میزان تلاش اضافی ورزشكار می شود و تكنیكی است كه بسیاری از ورزشكاران به آن اعتراف دارند و تحت عنوانDissociation نامیده می شود.
Dissociation عبارت است از متمركز شدن بر روی تحریكاتی خارج از فعالیت ورزشی.
برخی از ورزشكاران دوست دارند مثلاً به مناظر اطراف نگاه كنند و یا ذهن خود را به افكار دیگری مشغول نمایند، ولی موسیقی یكی از لذت بخش ترین و مؤثرترین روشهایDissociation را فراهم می كند.Dissociation می تواند با دوركردن افكار ورزشكار از خستگی، وضعیت ذهنی وی را به صورت مثبتی تغییر دهد.

2- موسیقی می تواند وضعیت روانی و فیزیولوژیكی نامطلوب را تغییر دهد و بنابراین به شكل نوعی تحریك قبل از مسابقه و یا به شكل آرامبخش برای ورزشكاران مضطرب به كار رود. یكی از روش هایی كه اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از موسیقی های تحریك كننده( هیجان انگیز) همراه با توصیه های شفاهی جهت روحیه دادن به ورزشكار است. به همین طریق می توان موسیقی آرامبخش را برای كمك به انجام تكنیك هایRelaxation بكار برد. گاهی اوقات نیز موسیقی را همراه با روش های هیپنوتیزم به كار می برند تا به وسیله آن بخش ویژه ای از موسیقی را در ذهن ورزشكار حك نمایند.

3- موسیقی از طریق هماهنگی و شباهت هایی كه بین ضرباهنگ آن و حركات ورزشكار وجود دارد، به انجام ورزش كمك می كند. بررسی ها نشان می دهند كه همزمان كردن حركات ورزشی با موسیقی سطح Output ورزشكار را افزایش می دهد و این یكی از دلایل محبوبیت كلاسهای ورزشی همراه با موسیقی است.

4- مانند روش قبل كیفیت موزون ( ریتمیك) موسیقی، الگوی مهارت های فیزیكی را بهبود می بخشد و بنابراین محیط بهتری برای یادگیری فراهم می كند. تجریباتی در این زمینه در ژیمناستیك و شنا وجود دارد.
انتخاب موسیقی صحیح:
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه چهار عامل مهم و تأثیرگذار در خصوصیات برانگیزندة موسیقی وجود دارد.
اول، به این علت كه مردم به عكس‌العمل نشان دادن نسبت به محركهای ریتمیك، تمایل نهفته‌ای دارند. در حقیقت پاسخ ریتمیك به موسیقی، نهفته‌ترین عامل است.
دوم، جنبه‌های هارمونیك و ملودیك موسیقی، اجرای شنونده را شكل می‌دهد و بر حالات روحی وی تأثیر می‌گذارد. 
سوم، مشخصة فرهنگی‌ِ موسیقی از طریق پرورش فرهنگی ـ اجتماعی و موسیقی‌ای كه شخص قبلاً در معرض آن بوده، بر پاسخ شنونده تأثیرگذار خواهد بود.
چهارم، عامل ارتباط كه مربوط می‌شود به ارتباطات موسیقایی مفرط كه توسط موسیقی برانگیخته شده‌اند؛ به این معنی كه صدا می‌تواند باعث ایجاد اصوات دیگری شود كه فعالیتهای فیزیكی را خلق می‌كند. پاسخ ریتمیك و فاكتورهای موسیقایی در درون‌ِ طبیعت موسیقی وجود دارد، حال آنكه تأثیرات فرهنگی و عوامل ارتباطی نسبت به موسیقی، عوامل خارجی محسوب می‌گردند. 

نتیجه:
موسیقی اغلب منبعی بكر برای انگیزش و الهام گرفتن در ورزش و تمرینات ورزشكاران محسوب می‌شود. یكی از مهم‌ترین نكات كه باید به یاد داشته باشیم این است كه سلیقة موسیقایی در واقع امری بسیار شخصی است و به همین دلیل از توصیه برای انتخاب نوع موسیقی پرهیز شده است زیرا این مسئله كاملاً بستگی به تصمیم شخص دارد.گوش دادن به موسیقی، ظرفیت ورزش کردن و تمرینات بدنی را افزایش می‌دهد.موسیقی توان ورزش کردن را در افراد افزایش می‌دهد.

روانشناسان می‌گویند؛ مطالعات جدید نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی، ظرفیت ورزش کردن و تمرینات بدنی را افزایش می‌دهد.استفاده از موسیقی مناسب می‌تواند ظرفیت و توان ورزش کردن را در شما تا ۱۵ درصد بالا ببرد.شنیدن موسیقی در حین ورزش اشتیاق و توان ورزشکار را بالا می‌برد و باعث می‌شود حتی افرادی که در معرض خستگی بدنی ناشی از انجام تمرینات هستند، انرژی گرفته و بیشتر از دویدن یا تمرینات لذت ببرند.
صدای موسیقی به اشخاص انگیزه می‌دهد و به میزان قابل توجهی علائم خستگی را از بین می‌برد.
گاهی اوقات حرکت ایروبیک همراه با موسیقی آنقدر اشتیاق و انگیزه در فرد ایجاد میکند که هیچ چیز نمی تواند جلوی وارد شدن فرد به باشگاه را بگیرد. با اجرای این تمرینات حالت فرد به طور کلی تغییر پیدا می کند. انجام حرکات ایروبیک بدون در نظر گرفتن ریتم موسیقی خاص شاید قدری دشوار باشد. افزودن موسیقی به حرکات هوازی تجربه جالبی است که به اندازه کافی انگیزه و اشتیاق برای سالم نگه داشتن بدن را به شما هدیه می دهد.
منبع:اینترنت

حالا واسه شما تراسورای عزیز گوش دادن به موسیقی موقع تمرین کردن چه تاثیری داره؟
مشتاق شنیدن نظرات همه هستم.

منبع:انجمن ایران پارکور


:: مرتبط با: اموزشی ,
:: برچسب‌ها: نقش موسیقی در ورزش , نقش موسیقی در پارکور ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How much can you grow from stretching? شنبه 1 مهر 1396 06:11 ب.ظ
Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?

My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work
due to no backup. Do you have any solutions to stop
hackers?
What is distraction osteogenesis? پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:34 ق.ظ
naturally like your web-site however you need to check
the spelling on several of your posts. Many of them are rife
with spelling issues and I in finding it very troublesome to tell the reality nevertheless I'll surely come again again.
What is the tendon at the back of your ankle? یکشنبه 15 مرداد 1396 05:58 ب.ظ
We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our
community. Your web site offered us with helpful info
to work on. You've performed an impressive task and our entire community will probably be thankful to you.
Foot Problems یکشنبه 15 مرداد 1396 03:13 ب.ظ
I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
I'll go ahead and bookmark your website to come back later.
Many thanks
foot pain and numbness چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:59 ب.ظ
Ridiculous quest there. What occurred after?
Thanks!
BHW پنجشنبه 24 فروردین 1396 02:19 ق.ظ
It's awesome to pay a visit this site and reading the views of all mates concerning this piece of writing, while I am also zealous of getting knowledge.
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 11:04 ب.ظ
Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging
for? you make blogging glance easy. The full look of your
web site is fantastic, as neatly as the content!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
بیشتر پارکور رو دوست دارید یا فری رانینگ؟